חובה לשחק: Blaster Master Zero I & II

בלאסטר מסטר היה אחד המשחקים המעוטרים ביותר על קונסולת השמונה ביט של נינטנדו. הוא יצא ב 1988 והיה חדשני בכך ששילב שני סגנונות גיימפליי: יריות-פלטפורמה עם טנק שיכול לקפוץ (שנקרא סופיה) ויריות-איזוטרי ממבט 3/4 עם טייס הטנק (שנקרא ג'ייסון). זה היה המשחק הראשון בסדרה ארוכה למדי, אבל גם היחיד שהיה טוב באמת… עד לריבוט המצוין שיצא ב 2017 כמשחק השקה לנינטנדו סוויץ'.

בלאסטר מסטר המקורי פותח ע"י חברת Sunsoft המהוללת שהיתה ידועה במשחקים האיכותיים שלה על הנינטנדו NES. ביפן המשחק זכה למכירות בינוניות בלבד, אבל עם יציאתו במערב הוא הפך מהר מאד לאחד המשחקים הקאנוניים ביותר על קונסולת השמונה ביט הפופולרית. עם השנים יצאו עוד משחקים בסדרה על קונסולות אחרות, אבל אף אחד מהם לא הצליח לשחזר את האיכויות של המשחק המקורי.
הכל השתנה כשחברת Inti Creates (שהוקמה עוד באמצע שנות התשעים ע"י יוצאי קאפקום) הכריזה שהיא השיגה את הזכויות לבלאסטר מסטר, ויחד עם (מה שנשאר מ)המפתחת המקורית Sunsoft, הם הוציאו ב 2017 את בלאסטר מסטר זירו כמשחק השקה על הנינטנדו סוויץ'.

בלאסטר מסטר זירו 1

מעין ריבוט של משחק השמונה ביט המקורי- מבנה השלבים נשאר דומה מאד והשליטה המצויינת נשמרה, וההבדל הגדול הוא בגרפיקה הצבעונית והמפורטת ורוחב המסך שמאפשר לראות יותר ממה שקורה. כמו במקור גם כאן יש שלבים שונים עם סופיה (הטנק) ועם ג'ייסון (הטייס), ובכל מוד כזה ישנם המון נשקים לבחור מהם. הנשקים של סופיה משתדרגים עם ההתקדמות בשלבי המשחק, ואילו היכולות של האקדח של ג'ייסון תלויות במד החיים שלו – ככל שיש לו יותר חיים כך האקדח שלו כולל יותר אופציות.
כששיחקתי עם סופיה העדפתי להשתמש בשני סוגי יריות (לייזר ויריות רחבות) ובטילים עוקבים כנשק משני. אבל כג'ייסון מומלץ לנסות סוגים שונים של יריות על אויבים ומכשולים שונים. לדוגמה: בשלבי קרח הלהביור הוא שימושי ביותר, ונגד אויבים עם עוצמת אש גדולה המגן הוא הכי אפקטיבי.


מה שאהבתי בבלסטר מסטר זירו הוא ההרגשה המיוחדת שהוא נותן, באמת שמזמן לא הרגשתי תחושת רטרו גיימינג כזו ממשחק פיקסל ארטי מודרני. העלילה היפנית-נדושה-אייטיזית התמימה שלו, רמת הקושי הקלה יחסית, מבנה המטרואידוואניה הלא מסובך, וכל זה עם הגיימפליי המגוון של הטנק והטייס- כל אלה יצרו קליק מיוחד והפכו את המשחק לחווית גיימינג כיפית ממש.

בלאסטר מסטר זירו 2

שנתיים אחרי המשחק הראשון יצא ההמשך שלו. Inti Creates השכילו להמשיך עם הגיימפליי המוכח של המשחק הראשון והרחיבו אותו: גרפיקה משופרת, יותר שלבים (הפעם יוצאים מכדוה"א לגלות כוכבים אחרים) ורמת קושי גבוהה (הרבה!) יותר.
כמה מכניקות חדשות התווספו- חלקן מיותרות וחלקן מצויינות. בין המיותרות היא האפשרות להעלות את מד הנשק המשני אם נוחתים מגובה רב, כמה שנופלים מגובה גבוה יותר כך המד עולה יותר. באמת לא ברור למה היה צריך להוסיף את המכניקה הזאת במקום ההתחדשות האוטומטית של המד מהמשחק הראשון… מכניקת גיימפליי חדשה ודווקא מגניבה התווספה בשלבים שבהם משחקים את ג'ייסון. לכל אויב נפתח לפעמים חלון זמן לתגובה מהירה שבו הוא מסומן במטרה. כשזה קורה ג'ייסון יכול לבצע תקיפה מהירה בדרכים שונות כמו ירייה עוצמתית או זינוק לעבר האויב. שליטה במנגנון התגובה המהירה הזאת היא הכרחית להביס את האויבים הקשים יותר במשחק, שהוא כאמור קשה הרבה יותר מקודמו.


מבחינת העלילה, זירו 2 מפתח מאד את היקום של הסדרה. במהלך המשחק פוגשים עוד טייסי טנקים מהסוג של סופיה, שנקראים Metal Attackers, כשלכל טנק יש את דרואיד התמיכה שלו (וגם חיית תמיכה… בכל זאת, זה משחק יפני). לכל MA כזה יש את היכולות הייחודיות שלו ומסתבר שהם יוצרו במקור ע"י גזע חייזרים מסתורי כדי להתמודד עם פלישה של המוטנטים, שנגדם ג'ייסון נלחם.
זירו 2 כולל גם גרפיקה משופרת, עם כמה ספרייטים ענקיים מפורטים ומרשימים מאד שנראה שנלקחו ממשחקי היריות המאוחרים יותר על הניאו גיאו. בכלל, זהו המשך ראוי למשחק הראשון, שגם אם אין לו בדיוק את הקסם המיוחד של קודמו, הוא עדיין משחק מעולה בפני עצמו ומומלץ מאד, קל וחומר למי שאהב את הראשון.

!Go Play
שני משחקי בלאסטר מסטר זירו יצאו לנינטנדו סוויץ', פיסי (סטים בלבד), ולפלייסטיישן 4 במחיר מצויין של $10 כל אחד.
אם אתם מעוניינים לנסות את המשחק המקורי על הנינטנדו נס או את שאר משחקי הרטרו האחרים בסדרה, תוכלו להשתמש באמולטור הקונסולה המתאימה מעמוד המערכות, ולהוריד את הרום מאחד מעשרת האתרים המומלצים להורדת רומים.