חובה לשחק: Scott Pilgrim The Game

סקוט פילגרים הוא אחד הסרטים האהובים עלי בכל הזמנים. לכן כמובן שכבר כתבתי על הסרט ואפילו על הפסקול הצ'יפטיוני המגניב של המשחק, אבל עוד לא כתבתי על המשחק עצמו ואת זה צריך לתקן. סקוט פילגרים הוא אחד ממשחקי הפיקסל-ארט / ניו-רטרו הידועים ביותר של שנות ה 2010 – על הגרפיקה הייחודית שלו היה אמון לא אחר מאשר פול רוברטסון ועל המוזיקה היה אמון הרכב הצ'יפטיון אנמנגוצ'י, ולכן לא מפתיע שמדובר במשחק מיוחד מאד.

"סקוט פילגרים נגד העולם: המשחק" יצא ב 2010 לפלייסטיישן 3 ולאקסבוקס 360 (בלבד!) והוא מבוסס על הסרט שמבוסס על קומיקס שנושאים את אותו השם, ושמשופעים בכל כך הרבה נקודות nerdgasm… כאמור, הגרפיקה והאלמנטים האמנותיים נוצרו ע"י אמן הפיקסל ארט פול רוברטסטון שכתבתי עליו כתבה נפרדת ועל המוזיקה היה אמון הרכב הצ'יפטיון הידוע אנמנגוצ'י. בזכות האמנים המוכשרים שעמלו על המשחק החוויה שהוא נותן היא כל כך מיוחדת עד שהוא הפך למשחק קאלט ממש, בערך כמו שהסרט עליו הוא מבוסס הפך לקאלט.

אבל למשחק המגניב הזה היה חוסר מזל. היו לו שתי בעיות אקוטיות שפגעו בו: הראשונה הייתה תהליך פיתוח בלגניסטי והשניה היא עודנה תסבוכת רשיונות אומנותיים. הסטודיו שהתחיל בפיתוח המשחק היה "יוביסופט מונטריאול", והם הספיקו להשלים את מכניקת הקרבות, דמות אחת, ואת השלב הראשון. אבל אז נפלו עליהם כמה פרויקטים גדולים, ובגלל שסקוט פילגרים היה פרויקט קטן של משחק הורדה ב $20, הם העבירו ממנו משאבים עד שהוחלט להעביר את הפרויקט כולו לסטודיו הסיני "יוביסופט שנגדו". אבל בשלב הזה נותרה כולה חצי שנה לחלון היציאה של המשחק כדי שיצא יחד עם הסרט, ו"יוביסופט שנגדו" היה סטודיו צעיר שמעולם לא פיתח משחק מלא… את הסיפור המלא של ברדק הפיתוח של סקוט פילגרים תוכלו לקרוא במאמר מצויין ב"סיליקונרה", אבל למרות הבעיות לבסוף יצא משחק ביטאמאפ מגניב ומיוחד בסגנון של River City Ransom, אם כי מפאת מגבלת הזמן אולי עם מעט פחות תוכן.

קבלו את טריילר הסופר דופר מגניב (ונדיר!) שיוביסופט מונטריאול הציגו כשהגישו את ההצעה לפרויקט (מאד מאד שונה מהמשחק הסופי):

הבעיה השניה והיותר חמורה היא שלמשחק הזה יש יותר מדי אבות: ספרי הקומיקס והדמויות שייכים ליוצר המקורי בריאן לי אומיילי ולבית ההוצאה Oni Press, הזכויות לסרט שייכים לאולפני יוניברסל, ואילו הזכויות למשחק שייכות ליוביסופט שפיתחה והפיצה אותו. עפ"י הסכם הרשיונות בין יוביסופט ויוניברסל, המשחק נמחק מהחנויות של פלייסטיישן ואקסבוקס עם תפוגתו בסוף 2014. מכיוון שהמשחק לא יצא לפיסי ומכיוון שהוא יצא כ DLC בלבד, כלומר ללא גירסה פיזית, החל מ 2015 אין שום דרך שבה ניתן לרכוש את המשחק. כל מי שהספיק לקנות אותו עדיין יכול לשחק בו, אבל מי שלא הספיק – אין לו שום דרך לחוות את המשחק הנדיר הזה. עד לאחרונה…

ב 2017 חלה התקדמות מטורפת בכל הנוגע לאמולציה של הפלייסטיישן 3 על הפיסי, ולראשונה משחקים רבים של קונסולת הדור השביעי של סוני הפכו להיות שחיקים על מחשבי פיסי עם חומרה סבירה. מכיוון שסקוט פילגרים הוא משחק בסיסי למדי מבחינה גרפית, הוא היה מהמשחקים הראשונים לרוץ בצורה מושלמת! למעשה לתדהמתי גיליתי שהוא רץ טוב וחלק יותר על הפיסי שלי (מעבד אינטל i5-4690 וכרטיס מסך Nvidia GTX 1060) מאשר על קונסולת ה PS3 המקורית שלי.

סקוט פילגרים נגד העולם הוא לא הביטאמאפ הטוב ביותר שם בחוץ, אבל כמעט מיד עם צאתו הוא הפך למשחק קאלט כי – כמו הסרט והקומיקס עליהם הוא מבוסס – יש לו המון קסם, וזה הופך אותו למיוחד מאד. אני אישית כל כך מחבב את המשחק הזה, עד שהחלטתי לחרוג ממנהגי ולרשום כאן מדריך מפורט להרצה שלו על האמולטור RPCS3, ואפילו להציע אותו להורדה…
איך אני מעז לעשות את זה? – ראשית, המשחק אינו זמין כיום כלל לרכישה ולכן אף אחד לא נפגע כלכלית. ושנית, בגלל תסבוכת הרשיונות שלו אף גורם לא יכול לקבוע שהוא מחזיק בזכויות היוצרים עליו. "סקוט פילגרים: המשחק" נמצא כבר כמה שנים בלימבו ודה פקטו הוא בסטטוס abandonware, והכתבה הזאת היא הנסיון שלי לעזור לו קצת לחזור לתודעה.

אז למה אתם מחכים? הוא כיפי והוא בחינם – רוצו לשחק!

!Go Play

כאמור, בעקבות התקדמות מואצת של אמולציית הפלייסטיישן 3 ובמיוחד זו של האמולטור המעולה RPCS3 אפשר סוף סוף לשחק בסקוט פילגרים על כל פיסי עם חומרה סבירה מהשנים האחרונות. להלן מדריך מפורט לאיך להריץ את סקוט פילגרים על המחשב (כולל הורדה של המשחק!). הערה: המדריך הזה נכתב על גירסת האמולטור שיצאה בסוף ספטמבר 2018.

ראשית כל, יש צורך להוריד כמה קבצים:

  1. הורדת האמולטור
  2. הורדת מערכת ההפעלה של הפלייסטיישן 3 – קובץ בשם PS3UPDAT.PUP
  3. הורדת המשחק סקוט פילגרים + העדכונים שלו

בואו נעביר את הקבצים לתיקיות המתאימות:

  1. פותחים את האמולטור לתיקייה משלו.
  2. בתיקייה של האמולטור יוצרים תיקייה חדשה בשם Scott Pilgrim ולתוכה מכניסים את קבצי ה PKG.
    קבצי ה PKG הם קבצי המשחק וקבצי העדכונים (Updates) שלו.
  3. בתיקיית האמולטור ישנה תיקייה בשם dev_hdd0 -> home -> 00000001 -> exdata
    לתיקייה זו מכניסים את קבצי ה RAP. אם התיקייה עוד לא קיימת צריך להתקין קודם את מערכת ההפעלה של ה PS3 (ראו סעיף הבא).

ועכשיו כשכל הקבצים הורדו והועברו לתיקיות המתאימות, אפשר להפעיל את האמולטור:

  1. דאבל קליק על אייקון האמולטור rpcs3.exe.
  2. מתקינים את קובץ מערכת ההפעלה PS3UPDAT.PUP
    הולכים ל File -> Install Firmware ובוחרים בקובץ.
  3. ולהתקנת המשחק File -> Install PKG ואז נכנסים לתיקיית Scott Pilgrim שיצרנו.
    מתקינים קודם את המשחק עצמו (ה PKG הגדול ביותר), לאחר מכן את קובץ ה Unlock ואז את כל שאר קבצי ה PKG אחד אחר השני.

אבל לפני שאפשר להתחיל, צריך לשחק קצת עם ההגדרות של האמולטור תחת תפריט Configuration:

  1.  CPU -> PPU Decoder -> LLVM Recompiler להטענת כל קבצי ה Cache לשם הפעלה מהירה יותר של המשחק.
  2. GPU -> Render לעדיפות למהירות בחרו Vulkan, לעדיפות לדיוק בחרו Open GL.
  3. לבחור ב Disable Vertex Cache.

אוקיי, סוף סוף אפשר לבחור במשחק ולהריץ אותו. שימו לב שבהרצה הראשונה ייקח כמה דקות לטעון את המשחק, אבל זהו תהליך חד פעמי ואחרי הטעינה הראשונית ההרצות הבאות שלו יהיו מהירות. תהנו 🙂

אם נהניתם מהכתבה, נשמח אם תעשו לייק לדף הפייסבוק של VGFreak. תודה!

שיתוף הכתבה