כותנה ומשי ואומנות השמאפ

כותנה ומשי ואומנות השמאפ

אני לא החסיד הגדול ביותר של משחקי יריות (שוט'אמ אפ או שמאפים). אף פעם לא נמשכתי לגיימפליי שלהם ולא הבנתי מה העניין העלילתי בהם. מצד שני, אני מכיר בכך שאלו משחקי ארקייד מהז'אנרים המוקדמים ביותר בעולם הגיימינג, והמקור שלהם הוא עוד מתחילת שנות השישים (!) במשחק הארכיאולוגי Spacewar. מבין משחקי השמאפים ה"נסבלים" ביותר בעיני היו ה Cute’em Up – משחקי יריות בהירים וצבעוניים עם אויבים חמודים על הספקטרום ההזוי. וסדרת כותון היא ללא ספק מהידועות שבהם.

בין משחקי ה Cute’em Up הידועים ניתן למצוא את פנטזי זון העתיק של סגה וסדרת פארודיוס של קונאמי, אבל לדעתי המעניינת ביותר היא סדרת Cotton של חברת Success שזו היא סדרת המשחקים המפורסמת ביותר שלה.
המשחק הראשון בסדרה Cotton: Fantastic Night Dreams (נקרא לו כאן כותון) יצא במקור ב 1991 כמשחק ארקייד שרץ על פלטפורמת הארקייד של סגה, הסיסטם 16. פלטפורמת ארקייד זו היוותה את הבסיס לקונסולת ה 16 ביט של החברה – המגה דרייב. השחקן שולט על המכשפה "נאטה דה כותון" שמלווה ע"י הפיה שלה החמושה בביקיני ומגפיים "סילק" (כותנה ומשי, מתוחכם), במסעה להביס את אינספור המפלצות שיעמדו בדרכה להשיג את הסוכריה האהובה עליה… באמת שאין לי מה להגיד על "המורכבות העלילתית" הזאת.

כמיטב המסורת של שמאפים ו Cute’em Ups השחקן יורה על דבר שזז על המסך, ואוסף חיזוקים ליריות שלו כדי לחסל אותם מהר יותר. יש גם מג'יקים כמובן (בכל זאת, כותון היא מכשפה) ואפשר לצבור ולחזק גם אותם לשימוש בבוסים או במצבים לחוצים במיוחד. העניין – כמו בכל שמאפ אחר – הוא פשטני עד כדי להתחמק מיריות האויב ומהאויבים עצמם תוך יריות בלתי פוסקות קדימה.

כותון קיבל המון פורטים לקונסולות הביתיות, כאשר המפורסם שבהם יצא ב 1993 על הטורבו גרפיקס 16 סידי, שכלל מוזיקת סידי ודיבוב מקצועי. גירסה זו נחשבת נדירה ויקרה במיוחד ויכולה לעלות היום אלפי דולרים. אבל הגירסה הביתית הטובה ביותר היא ללא ספק זו של השארפ X68000 שיצאה גם ב 1993. גירסה זו היא "ארקייד-פרפקט" מבחינת פרזנטציה והיא כוללת תוספות ושיפורים רבים. וחדשות טובות – גירסת ה X68000 כלולה בכותון ריבוט!

כותון ריבוט כשמו לא הוא – זה לא התחלה חדשה של הסידרה אלא רימייק של המשחק הראשון שלה. המשחק הזה מופץ ע"י ININ, חברה שמתמחה ביציאות מחודשות של משחקי ארקייד קלאסיים.
מבחינת גיימפליי, הרימייק הזה לא מחדש הרבה – הפעם הקריסטלים שאוספים לא נופלים לרצפה כמו במשחק המקורי אלא ממשיכים לרחף באויר, שזה הרבה יותר נוח. הטריק הייחודי כאן הוא שכשיורים על קריסטל זה גורם לאפקט פריזמה שמפצל את היריה שלך וגורם לאויבים שנפגעים לתת מכפילי נקודות (עד x1024), בליווי אפקטים מעוררי דופמינים שנראה כאילו נלקחו ממשחק מובייל…
הרימייק גם מאפשר להפוך תפקידים ולשחק בסילק כאשר כותון היא הסיידקיק, שזה חמוד, אבל רימייקים בהגדרתם פחות מנסים לשנות את המשחקיות אלא יותר לעדכן את הפרזנטציה.

הגרפיקה של כותון ריבוט נראית פשוט מעולה. כל הספרייטים, הרקעים והאויבים צוירו מחדש. היריות הן מרהיבות בבהירותן ובפלאשיות שלהן, והבוסים גדולים ומפורטים בהרבה מהמשחק המקורי. עם זאת, הגרפיקה עדיין שומרת על "פיקסול" מסויים, וזה גורם לי לתהות האם לא היה עדיף להפוך את הגרפיקה לספרייטים מצויירים ברזולוציה גבוהה (כמו לדוגמה במשחקים של Lizardcube). הטקסט, דרך אגב, הוא דווקא כן ברזולוציה גבוהה מה שגורם לדיסוננס מסויים כשהוא מוצג עם הרקעים והספרייטים המפוקסלים על המסך. עם זאת, אובייקטיבית המשחק הזה נראה באמת טוב.
המוזיקה והדיבוב כמובן חודשו גם כן, והם משלימים לרימייק מרשים מאד של משחק הארקייד בן ה 30 שנה הזה.

אבל כאן בדיוק נמצאת הבעיה של כותון ריבוט. משחקי ארקייד קלאסיים מאותה תקופה היו קשים (לצורך הוצאת מקסימום מטבעות מהשחקנים) וקצרים מאד. אכן, יש לנו כאן שמאפ ארקיידי יפהפה וכיפי, שאמנם ניתן לשנות את רמת הקושי שלו אבל לא ניתן לשנות את העובדה שהוא קצרצר כל כך עד שאפשר לסיים אותו בחציש… לכן קשה להצדיק את המחיר הגבוה שלו ($40), יפה ופלאשי ככל שיהיה, אלא אם כן אתם מעריצים מושבעים של הסדרה. בהשוואה, משחקי Inti Creates המצויינים עולים $10-$15 ואילו משחקי Lizardcube (אולי סטודיו הניו-רטרו האהוב עלי) עולים $20-$25 והם כוללים משמעותית הרבה יותר תוכן.

!Go Play
כותון ריבוט יצא לנינטנדו סוויץ' ולפלייסטיישן 4, גם בגירסאות פיזיות נהדרות לאספנים. בעתיד אמורה לצאת גם גירסה לפיסי להורדה בלבד בפלטפורמת סטים. המחיר שלו הוא כאמור $40 וזה אכן מוגזם מעט. חכו למבצעים.
וד"א, משחק הארקייד המקורי (לא גרסת ה X68000) כלול בקונסולת המיני ארקייד Sega Astro City Mini.