לוחם גרזן הזהב – מסטר סיסטם זלדה

לוחם גרזן הזהב הוא ספין אוף של משחק ה"האקנסלאש" הארקיידי הגדול מכולם – גולדן אקס. הוא יצא אך ורק על הסגה מסטר סיסטם והיה אחד ממשחקי הדגל של סגה בערוב ימיה של הקונסולה. התפקיד שלו היה לתת לסדרת גולדן אקס פרק RPG עם משחקיות שלקחה השראה ממשחקי זלדה. וללא ספק הוא מילא תפקיד זה מצוין.

מהיותו משחק תפקידים, Golden Axe Warrior (או בקיצור GAW) נותן את הרקע המפורט ביותר ליקום של גולדן אקס. סיפור הרקע הוא טיפוסי למדי, שלא לומר גנרי, למשחק היי-פנטזי:
בימי קדם, גזע של ענקים מרד בשלטון האלדר (Eldar) בממלכת פיירווד. בעיצומה של המלחמה שפרצה בין האלדר לענקים קם לוחם אמיץ ובעזרת גרזן הזהב – שניתן לו מידי רוח הרעם של ת'ור (איך קשור ת'ור? לא ברור, אבל כך זה במקור…) – הצליח להביס את מנהיג הענקים ולהביא שלום לממלכה. שנים רבות עברו מאז והאנשים שכחו את האגדה על גרזן הזהב… אך לא הענקים, ובראשם דת'-אדר.
השלום נשמר שנים רבות אחרי המלחמה, ועל ממלכת פיירווד שלטה משפחה של קוסמים שהחזיקה בתשעת הקריסטלים שבעזרתם הם הצליחו להדוף את כוחות האופל. דת'-אדר ניסה לכבוש ולהשתלט על פיירווד אך נכשל בכך, בזכות הקריסטלים. או אז הוא כבש את הממלכות הסמוכות ננדוריה ואלטורוליה וכיתר את פיירווד. בסופו של דבר הצליח דת'-אדר לשחד שר תאב בצע מפיירווד שגנב את הקריסטלים ומכר אותם לדת'-אדר שהצליח מהר מאד לכבוש ולהרוס את ממלכת פיירווד.
גיבורים רבים ניסו להפיל את שלטונו של דת'-אדר אך ללא הועיל כי הארץ מלאה בצבא ובמפלצות הנוראיות שלו. השחקן אם כן יוצא לנסות להציל את ממלכת פיירווד ואת העולם כולו משלטונו של הרודן.


בין היתר מופיעות במשחק גם הדמויות הראשיות ממשחק הארקייד – גיליוס ת'אנדרהד הגמד (שבטעות נקרא כאן גיליאן…), אקס באטלר הברברי וטייריס פלייר האמזונה. שלושתם מעניקים לגיבור את המג'יקים ברק, אדמה ואש בהתאמה. הם מופיעים אמנם בתפקידים משניים אבל חשובים כי הם מחזקים את הקשר של המשחק לסדרה, והכי מגניב – כשהם מופיעים על המסך מנגנת ברקע המוזיקה הקאנונית של משחק הארקייד.
לא ברור באיזו נקודת זמן GAW מתרחש כי כידוע בסוף משחק הארקייד המקורי דת'-אדר מובס. בשנות השמונים מפתחי המשחקים – כן, גם אלו שפיתחו את זלדה – לא באמת נתנו דעתם לפאנדום, לעקביות או להמשכיות עלילתית בין המשחקים. להערכתי GAW מתרחש עלילתית אחרי משחק הארקייד המקורי ואחרי הפרק השני למגה-דרייב שכולל את אותן הדמויות, ואילו דת'-אדר הוא מעין תואר שניתן למנהיגי הענקים לדורותיהם.

מבין המשחקים הרבים שלקחו השראה מסדרת זלדה, GAW הוא ללא ספק מהטובים, ובזכות היכולות הטכניות של המסטר סיסטם הוא אפילו מציג גרפיקה צבעונית ומפורטת יותר. המוזיקה שלו אמנם לא אפית כמו המוזיקה המוכרת כל כך של זלדה אבל עדיין נהדרת, למרות הנחיתות האודיופונית המסוימת של המסטר סיסטם.

העולם של GAW הוא גדול למדי למשחק תפקידים מ 1990. ממלכת פיירווד כוללת 225 מסכים (15 על 15), 97 יותר מממלכת היירול בזלדה הראשון! (16 על 8). האיזורים גם הם מגוונים וכוללים שדות, יערות, הרים, אגמים, ביצות ומדבריות ואפילו כפרים (בניגוד לזלדה). האויבים גם דומים למדי לאלו שבזלדה, עם מפלצות כמו גובלינים בעולם הפתוח, מפלצות שקופצות ממקווי מים ויורות קליעים, ועטלפים ושלדים במבוכים.
הקרבות ב GAW הרבה יותר מאתגרים מהממוצע במשחקים דומים. מרבית האויבים הם חזקים ונעים במסך בצורה רנדומלית ולא צפויה, כאשר רובם גם יורים על השחקן חצים, גרזינים וכדורי אש. בנוסף לכך המשחקיות היא מהירה למדי, עם שליטה קצת רגישה, ולכן חלונות הזמן להכות באויב מבלי לחטוף נזק הם מצומצמים. זה גורם לקרבות להיות קשים ומסוכנים, גם אם השחקן העלה את מד החיים שלו ומצא כבר כמה נשקים משודרגים. המשחק דורש מהשחקן לגשת לקרבות עם גישה טקטית יותר, כי אם תנסו סתם לרוץ לעבר האויבים ולנופף בגרזן שלכם זה עלול להיגמר מהר מאד בגיים אובר.
מה שיפה במשחק הזה שבדומה לזלדה המקורי גם כאן השחקן לא מקבל הכוונה מדויקת לאן ללכת ומה בדיוק לעשות. עליכם פשוט להתחיל לשוטט, לשוחח עם האנשים בכפרים ולחקור את העולם, ולאט לאט להבין מה לעשות ואיך להתקדם. כמעט בכל מסך שני יש איזה סוד לגלות, אם בחיסול כל האויבים או בכריתת עצים מסוימים. חדוות גילוי הסודות, והגישה הסופר פתוחה הזאת היא לדעתי סוד הקסם של משחקי ה 8 ביט האלה.

לוחם גרזן הזהב היה משחק התפקידים הראשון שסיימתי, וגם הראשון שממש נהניתי ממנו ונכנסתי לאווירה שלו. הוא באמת דומה מאד לזלדה הראשון אבל כאחד ששיחק בשני המשחקים הללו אני חייב להגיד שגולדן אקס הוא טוב יותר בכל אספקט. ולמי ששיחק והתחבר לגולדן אקס המקורי באולמות הארקייד, מדובר במשחק לא פחות ממדהים.
כששיחקתי בו שוב לאחר שנים רבות, עדיין הערכתי את רמת המשחק הגבוהה מבחינת גרפיקה, מוזיקה ושליטה. אלא שכעבור שנים הקסם אבד מעט והמשחק מרגיש קצת טכני וחוזר על עצמו. עם זאת, תמיד אזכור לו חסד נעורים. קצת עצוב שהעותק המקורי שלי של המשחק אבד לבלי שוב, כי המשחק הזה נחשב היום לדי נדיר ויקר, ולמעשה הוא המשחק הרביעי הנדיר ביותר על המסטר סיסטם.
רבים מתייחסים למשחק הזה בבוז ומתרצים זאת בכך שהוא לא יותר מחיקוי, אך למעשה מדובר במשחק טוב מאד שחולק מוטיבים רבים מזלדה אך עדיין עומד בפני עצמו אולי כקווסט הטוב ביותר למסטר סיסטם, ושני רק לפנטזי סטאר.

סדרת זלדה היא מסדרות המשחקים העתיקות והמשפיעות ביותר, ובהתאם לכך היו משחקים רבים נוספים שלקחו ממנה השראה, לדוגמה: Willow לנינטנדו נס, שהיה שונה מאד מהפלטפורמר המרהיב שיצא בלעדית לארקייד, Neutopia לטורבוגרפיקס 16, Ax Battler: A Legend of Golden Axe לגיימגיר שהציג שיטת משחק שמזכירה יותר את זלדה 2, Crusader of Centry הסופר-נדיר למגה דרייב, וגם משחקי Darksiders המעולים שמזכירים בגיימפליי את משחקי זלדה המאוחרים יותר, ולדעתי הם כל כך טובים עד שזכו לכתבת חובה לשחק!
עוד משחק – איזוטרי יחסית – שמזכיר מאד זלדה ואפילו יותר מכך את גולדן אקס וואריור (לפחות בעיצוב דמות הגיבור) הוא 3D Dot Game Heroes שיצא בלעדית על הפלייסטיישן 3.

!Go Play
כאמור גולדן אקס ווריור הוא משחק נדיר מאד והאפשרות הריאלית היחידה לשחק בו כיום (חוקית) היא באוסף Mega Drive Ultimate Collection לפלייסטיישן 3 ולאקסבוקס 360 שם הוא נמצא כ Unlockable. אבל כמובן שאפשר בקלות רבה להוריד אותו ולהריץ אותו על אמולטור 😉