חובה לשחק: Streets of Rage 4

במשך רבע מאה חיכו מעריצי סדרת סטריטס אוף רייג' למשחק חדש בסדרת המכות רחוב הידועה ביותר בז'אנר. עם השנים הודלפו לא מעט ניסיונות להחיות אותה, ואת רובם אפשר לראות בפוסט בפורום האתר, אבל אף אחד מהם לא צלח. או אז, בקיץ 2018 בהפתעה גמורה נחשף פיתוח מתקדם ורשמי של סטריטס אוף רייג' 4 (או SOR4). וכמעריץ מושבע של הסדרה עוד מהמשחק הראשון מ 1991 חיכיתי לפרק החדש הזה בכליון עיניים.

טרילוגיית Streets of Rage היא בקלות ממשחקי המכות רחוב – או Beat’em Up – הטובים שיצאו. את ההשוואה המתבקשת עם סדרות אגדיות אחרות מהז'אנר כמו פיינל פייט ודאבל דרגון עשיתי כבר לפני שנים, ואני מזמין אתכם לקרוא את הכתבה הזאת. אבל לפני שנתחיל בסקירה, מאד חשוב לי לציין כי הדרך הטובה ביותר כיום לחוות את משחקי סטריטס אוף רייג' המקוריים היא דווקא במשחק האינדי המדהים Streets of Rage Remake.


זוכרים את הרימייק המדהים של ילד הפלא "מלכודת הדרקון"? אז מדובר כאן באותו הסטודיו הצרפתי Lizardcube. אלא שבניגוד למשחק הקודם שלהם שהיה רימייק אחד לאחד שהשתמש במכניקת הגיימפליי של המשחק המקורי, כאן מדובר במשחק חדש לגמרי שפותח מאפס. לכן הם שיתפו בפיתוח את סטודיו האינדי Guard Crush שיצרו בעבר משחק מכות רחוב בשם Streets of Fury עם גיימפליי מצויין (אבל גרפיקה… קצת פחות). וכמו מלכודת הדרקון, גם את המשחק הזה מוציאים לאור Dotemu.

סגנון הגרפיקה המצויירת ב HD שעשה את מלכודת הדרקון לנפלא כל כך בעיני חוזר גם כאן. היו לי קצת חששות שהגרפיקה הקומיקסית לא תעבור היטב ממשחק הפלטפורמה החמוד שהיה מלכודת הדרקון למשחק מכות רחוב "בוגר" יותר, אבל הופתעתי לטובה. הכל במשחק הזה מצוייר מדהים – הרקעים המפורטים, הספרייטים של הדמויות והאויבים והאנימציה שלהם. באמת שלא זכור לי משחק מכות רחוב עם גרפיקה כה מרהיבה (אולי The Takeover). רק תעיפו מבט על תפיסות המסך.

הסאונדטרק של הטרילוגיה המקורית מהניינטיז – ובמיוחד של המשחק השני – הוא אחד הידועים והמוכרים בהיסטורייה של הגיימינג. מלחין משחקי הוידאו הנודע יוזו קושירו הלחין את המוזיקה של המשחק הראשון בסדרה מ 1991, תוך לקיחת השראה ממוזיקת המועדונים וסצינת האלקטרוניקה, הטכנו וההאוס של תחילת הניינטיז. SOR הראשון פותח פנימית בתוך סגה, אבל במסך הפתיחה הופיע קרדיט ליוזו קושירו על המוזיקה, דבר שהיה נדיר מאד באותה תקופה. שני המשחקים הבאים בטרילוגיה פותחו כבר ע"י הסטודיו Ancient שהיה שייך ליוזו קושירו. ללא ספק, המוזיקה הקאנונית הזו קבעה את הקצב (וההתלהבות) של הגיימפליי של סטריטס אוף רייג' וביססה את המעמד של הטרילוגיה הזו בראי ההיסטוריה.

אם כן, SOR4 חייב להוכיח שהוא ממשיך את הדרך הזאת. יאמר לזכות Lizardcube שהם באמת השתדלו – הם החזירו את יוזו קושירו להלחין כמה טרקים במשחק החדש, יחד עם שותפו לחברת Ancient מוטוהירו קאוואשימה. מלחינים יפנים ידועים נוספים נתנו את תרומתם המוזיקלית למשחק, ביניהם יוקו שימומורה שעבדה בקאפקום והלחינה את פיינל פייט וסטריט פייטר (!!). מעניין שהמלחינה של המשחקים שהיו בשנות ה 90 היריבים הישירים של סטריטס אוף רייג' משתפת פעולה בפיתוח של המשחק הרביעי בסדרה, רבע מאה אחרי.
המוזיקה יצאה מדהים לדעתי עם קריצות מתבקשות לטרקים מהעבר, אבל אם לא בא לכם על הסאונדטראק החדש אפשר במקומו לבחור להאזין לסאונדטרק של המשחקים המקוריים.

הגיימפליי של SOR4 פותח ע"י Guard Crush והוא אכן עושה את העבודה (הדי פשטנית וחוזרת על עצמה, יש להודות) – השליטה בדמויות מדויקת, רמת הקושי מאוזנת, והאספקטים ה"ביטאמאפיים" של המשחקיות עובדים היטב, כולל איזורי הפגיעה בספרייטים, הקומבואים, והתוספות הצפויות (אובייקטים שניתן להרוס, כלי נשק ו"עופות בגריל" למיקסום מד החיים).
המשחק מנסה לחדש קצת במשחקיות באמצעות כפתור ייעודי לאיסוף/תפיסה של חפצים באוויר והטלתם מחדש. זה מאד מספק לזרוק על האויבים את אותו הצינור ברזל שוב ושוב, או לתפוס בקבוק תבערה באויר ולהטיל אותו חזרה על האויב. אם אתם מספיק מהירים אפשר אפילו לתפוס שוריקנים (!), רק קחו בחשבון שיש אויבים שיכולים גם הם לתפוס כלי נשק שמוטלים לעברם.
מכניקה מבוססת מומנט זו תופסת לא רק לגבי חפצים אלא כמובן גם לגבי האויבים – אפשר לבצע קומבואים של עשרות פגיעות באויב כל עוד שומרים אותו באויר, ואפילו להטיל אותו לעבר שחקן שני שימשיך את הקומבו ואף יעביר אותו חזרה לשחקן הראשון… אכן, נראה שהאויבים ב SOR4 סובלים יותר ממה שסבלו במשחקים הקודמים 🙂

התנועות המיוחדות היו חלק חשוב במשחקיות של המשחקים המקוריים, וגם כאן הן מופיעות וכצפוי הן מרשימות מאד ויזואלית. בין היתר, חוזרות ה"גראנד אפר" של אקסל וה"קיקו שו" של בלייז, וזה נפלא להפעיל אותן ולצפות בהן ב HD. מכניקת השימוש בהן גם השתנתה מעט, אמנם הן מורידות ממד החיים אבל אם ממשיכים אותן עם קומבו, אפשר להחזיר את החיים שאבדו.
מלבד התנועות המיוחדות המוכרות אפשר להפעיל תנועה מיוחדת גם באמצע קפיצה, והתווספו גם סופר תנועות שמתפקדות כמו מג'יקים. במהלך המשחק ניתן לאסוף כוכבים שאותם ניתן להפעיל כדי להוריד לאויבים המון נזק, בדומה לאיסוף הכדים בגולדן אקס.

אבל אספקט הגיימפליי אולי החשוב ביותר במשחק מכות רחוב הוא האימפקט הויזואלי והאודיופוני כל פעם שאגרוף שלך נוחת על יריב. זה משהו מאד בסיסי, ושמחתי לראות שסטריטס אוף רייג' 4 מספק אותו היטב, וזה הופך אותו – בלי קשר לשושלת המפוארת שלו – למשחק מכות רחוב פשוט טוב.

מבחינת הדמויות שבהן אפשר לשחק, גם כאן המשחק עלה על הציפיות. השלישייה המקורית מהמשחק הראשון – אקסל, בלייז ואדם – חוזרת לבעוט בישבנים. ואליה מתווספות שתי דמויות חדשות – פלויד הענקי עם ידי פלדה שהוא אנטרפרטציה למקס מהמשחק השני ולזן מהמשחק השלישי, וצ'רי הילדה עם הגיטרה שהיא אנטרפרטציה לאדי "סקייט" מהמשחק השני והשלישי. צ'רי היא גם היחידה שיכולה לרוץ, מה שמעט שובר את רמת הקושי, והופך אותה לסוג של איזי מוד. ניתן גם לפתוח את כל הדמויות המפוקסלות מהמשחקים המקוריים, שאם לומר את האמת לא כל כך משתלבות בקונטרסט עם הרקעים המצויירים… אבל כדי לתקן את זה יש אופציית וידאו לפקסל את הרקעים והאויבים 😉
תכלס, אני רק שמח שהשלישייה המקורית חזרה, כל השאר זה בונוס.

ברור ש SOR4 נעשה באהבה רבה למשחקים מהניינטיז והוא שומר בהצלחה על האפיל של הסדרה המקורית ואף מוסיף עליו כחווית גיימינג מודרנית. האמת היא שחששתי מאד שהוא יאכזב, ושמחתי לגלות שחששותי התפוגגו. תראו, אני מת על משחקי מכות רחוב, ומעל כולם אני מעריץ את משחקי סטריטס אוף רייג' ולכן אני משוחד… אבל כשאני מנסה לגייס אובייקטיביות ודיעות של מבקרים מוערכים אחרים, כולם מסכימים שמדובר במשחק מכות רחוב מעולה, ובין המושקעים שיצאו אי פעם בז'אנר הרטרואי הזה.

ואם הגעתם עד לכאן, קבלו טיפ קטן: כל פעם שאתם רואים מכונת ארקייד, אל תהרסו אותה! במקום זאת נסו למצוא בסביבה טייזר, וחשמלו באמצעותו את המכונה. נכונה לכם הפתעה נוסטלגית במיוחד 😉

!Go Play
סטריטס אוף רייג' 4 יצא על כל הקונסולות ועל הפיסי ב GOG, סטים ואף ב Xbox Game Pass. המחיר הדיגיטלי הרגיל שלו הוא $25 וגם לפני מבצעים הוא נותן תמורה מדהימה.
גרסאות פיזיות אינן סדירות, ובהשקת המשחק יצאה רק גירסה מוגבלת של LRG, אבל סביר להניח שעם הזמן יצאו גרסאות פיזיות נוספות, כפי שהיה עם מלכודת הדרקון.