HeadpicHD-WonderBoy-MonsterWorld-2

עולם המפלצות – הרפתקאותיו של ילד הפלא

וונדר בוי נחשב באייטיז [בטעות] כסוג של קמע של סגה, יחד עם אלכס קיד, ועד להגעתו של מיודענו סוניק הקיפוד. אלא שמשחקי וונדר בוי לא פותחו ע"י סגה, והם מהמקרים הסבוכים ביותר של זכויות יוצרים במשחקי וידאו שאני מכיר עם גירסאות שונות של אותם המשחקים על פלטפורמות שונות. אבל למרות הרקע העסקי הסבוך, משחקי "עולם המפלצות" של הסידרה הם ממשחקי הפלטפורמה-פעולה-תפקידים הטובים ביותר שיצאו.

לפני עולם המפלצות

וונדר בוי המקורי יצא לארקייד בשנת 1986 ע"י סגה ופותח ע"י חברה צעירה בשם Escape שנוסדה ע"י ריוצ'י נישיזאווה ומיצ'ישיטו אישיזוקה – ווונדר בוי היה המשחק הראשון שלה. הסיפור הפשטני שלו היה על ילד מערות שיוצא להציל את החברה שלו מידי מלך אכזר. הוא היה משחק פלטפורמה/יריות פשטני אף יותר מהעלילה שלו ועם שליטה לא מדויקת מספיק כדי להיחשב משחק טוב באמת. וונדר בוי הראשון הוא אכן משחק בינוני, אבל משמעותי מבחינה היסטורית.

מה שמעניין בוונדר בוי הוא הגירסאות השונות הרבות שלו. הסיבה לכל הגירסאות האלה של המשחק היא הסכם זכויות היוצרים המוזר שסגה חתמה עם אסקייפ, ובעיקרו אסקייפ החזיקה בזכויות היוצרים על המשחק עצמו למעט הדמויות שהיו שייכות לסגה. העתק מעולה של משחק הארקייד (שרץ על פלטפורמת הארקייד של סגה – הסיסטם 1) יצא לסגה מאסטר סיסטם וכמה שנים אחר כך לסגה גיים גיר. אבל בנוסף לשתי גירסאות רשמיות אלה של סגה, יצאו עוד המון משחקי וונדר בוי למחשבים ולקונסולות אחרות.

הגירסאות למחשבים האישיים של אותה תקופה (קומודור, אמסטרד וספקטרום) פותחו ע"י אקטיוויז'ן, אך איכותם היתה ירודה בגלל היכולות הגרפיות המוגבלות של המחשבים הביתיים דאז. הגירסאות לקונסולות של נינטנדו נקראו "אי ההרפתקאות" ופותחו בשיתוף עם האדסון סופט שהחליפה את ילד המערות בדמות בשם מסטר היגינס – ברנש עם כובע ופרצוף מצחיק שעוצב בהשראת מנהל בכיר בהאדסון סופט בשם טקהאשי מייג'ין, שהיה מעין סלב בקהילת הגיימרים ביפן בשנות השמונים. האדסון סופט לקחה את סידרת אי ההרפתקאות קדימה עם משחקים נוספים שיצאו לקונסולות של נינטנדו, אך לא באלו עסקינן.

לפני שמצא את ייעודו, וונדר בוי ניסה לחזור פעם אחת נוספת לז'אנר של הפלטפורמה/יריות של המשחק הראשון עם Monster Lair – משחק יריות שלוקח את הקונספט של המשחק הראשון יותר רחוק, כשבכל שלב שני וונדר בוי רוכב על דרקון והמשחק מתפקד כמשחק יריות לכל דבר. המשחק יצא במקור לארקייד (על פלטפורמת הארקייד של סגה – הסיסטם 16) ובגירסה כמעט זהה לטורבוגרפיקס, והוא המשחק היחיד בסדרה שמאפשר לשחק דמות בשם וונדר בוי על קונסולה שהיא לא של סגה. המשחק יצא גם בגירסה נחותה יותר למגה דרייב, אבל באמת שאין מה להתרגש, כי כמו המשחק הראשון מדובר במשחק בינוני למדי.

לפני יציאת משחק וונדר בוי השני, ובגלל "קונוטציות שליליות" שינתה אסקייפ את שמה ל Westone, שילוב של התרגומים לאנגלית של בעלי החברה נישיזאווה ואישיזוקה. ואולי בהתאמה לשם החדש של החברה, פותח גם משחק חדש לחלוטין. אם נחזור מעט אחורה, סיפור המשחק הראשון היה על ילד שהכינוי שלו היה "ילד הפלא", שהביס את המלך המרושע, הציל את חברה שלו והביא שלום לממלכה. במשחק החדש, וונדר בוי הוא כבר טינאייג'ר והוא נקרא שוב להציל את הממלכה והפעם מפני דרקון מכני שהגיח לפתע ושנקרא MEKA Dragon. אוקיייייי.
עלילתית, יש הפרש של עשור בין המשחק הראשון לשני, אבל מבחינת גיימפליי, הם מרגישים כמו משחקים מעידנים אחרים – בעוד שבמשחק הראשון הגיבור משליך גרזנים ורודף אחר הרעים במערות, הרי שבמשחק השני הוא כבר אביר שמניף חרב ונלחם בתוך טירות.

ווסטון ניסו ליצור המשכיות מבחינת הסיפור, אך בפועל המשחק השני התחיל למעשה סידרה חדשה של משחקי Action RPG, עם גיימפליי טוב בהרבה מה Shooters שהיו המשחק הראשון ו Monster Lair. אבל טריק זכויות היוצרים המטופש של ווסטון וסגה וגרסאות המשחקים הרבות עם השמות המבלבלים יצרו בלבול רב. לדוגמה: Monster Lair נקרא גם וונדר בוי 3 כי הוא יצא אחרי וונדר בוי 2, אבל גם Dragon's Trap נקרא וונדר בוי 3 והוא משחק שונה לגמרי. כך יצא שבאותו הזמן נמכרו וונדר בוי 3 למגה דרייב ווונדר בוי 3 למסטר סיסטם, והם שני משחקים שונים בתכלית זה מזה.

הבלבול הזה גבר גם במשחקים הבאים בסידרה על שלל שמותיהם וגירסאותיהם. אלא שבגלל השוני הגדול בין וונדר בוי הראשון ו Monster Lair לארבעת המשחקים האחרים, סגה השכילה לבדל את האחרונים עם הוספת Monster World לשמות המשחקים שיצאו לקונסולות שלה. אבל הבידול הזה היה רק ביפן, והשווקים המערביים המשיכו להתקשקש. לדעתי הכי נכון הוא לעקוב אחר השמות היפניים ולקרוא לארבעת המשחקים המצויינים הללו – סידרת Monster World – עולם המפלצות.

לפני שנמשיך, מה דעתך לתת כמה שניות ולעשות לייק לדף הפייסבוק של VGFreak? – תודה!

facebook like banner

עולם המפלצות Monster World I

נקרא במערב Wonder Boy in Monster Land והיה משחק הפעולה-תפקידים (או Action RPG) הראשון בסדרה. למרות שיצא ב 1987 והוא נחשב עתיק, המשחק כולל את כל האלמנטים שאפשר לצפות להם במשחק RPG: מדד חיים בצורת לבבות (בדומה לזלדה), עלייה בדרגות (ובהתאם גם במספר לבבות החיים), שימוש בקסמים, סודות נסתרים כמו אוצרות חבויים וחנויות נסתרות, אביזרים כמו כפפות וקסדות, חפצים שונים ועוד. כמו כל משחק RPG גם עולם המפלצות 1 כולל מנגנון כלכלי של חיסול מפלצות לאיסוף מטבעות, רכישת ציוד בחנויות, ושדרוג חרבות, קסמים, מגינים ושריונות, ומגפיים. אפשר אפילו להיכנס לבארים ולהזמין משקאות אלכוהוליים. אני לא צוחק 🙂

המשחק יצא במקור לארקייד (על פלטפורמת הארקייד של סגה – הסיסטם 2) וביפן בלבד, וכנראה שבגלל מכירות נמוכות יחסית הוא לא יצא לאולמות הארקייד במערב. למרות האופי המאד לא ארקיידי שלו, המשחק כולל טיימר מובנה שמזרז את השחקן בצורה לא לגמרי הוגנת, אבל מובנת כי בסופו של יום המטרה של משחק ארקייד היא לשנורר מקסימום מטבעות. קצת חבל, כי הטיימר פוגע באלמנט ה RPG של המשחק. לא ברור למה, אבל הטיימר חוזר ומופיע גם בכל הגירסאות הביתיות, מה שמגביל את השחקן לחקור את השלבים ולהינות יותר מהמשחק כ RPG.

MW1 הוא בקלות המשחק הקשה ביותר בסדרה והוא דורש מהשחקן להכיר את מערכת המסחר על בוריה (על מה לא לבזבז את הכסף, מה כן לקנות ומתי), לדעת את המיקומים של הדלתות הסודיות ושל המטמונים הסודיים, להפגין מיומנות שליטה גבוהה בקרבות, והכי קשה – לעמוד במסגרת זמן מלחיצה. צריך להעריך אנשים שרצים במשחק כמו בלונגפליי הבא. זהירות: ספויילרים 🙂

MW1 יצא בגירסאות שונות לרוב הקונסולות כמיטב מסורת ניהול זכויות היוצרים המסובכת של Westone. וונדר בוי עצמו מופיע רק בגירסה למסטר סיסטם, שהיא פורט מצויין של משחק הארקייד שאפילו משפר אותו ע"י הסרה של חלון הסטטוס הצידי הענקי. MW1 למסטר סיסטם הוא כנראה גם הגירסה הקשה ביותר כי אין בו כלל אפשרות להמשיך אחרי שנפסלים, וצריך לסיים אותו בריצה אחת. הגירסה לטורבו גרפיקס היא העתק כמעט מדויק של משחק הארקייד, שמשתמש בדמויות שונות, למרות שהספרייטים של הגיבור נשארו מאד דומים למקור. המשחק גם יצא לנינטנדו NES ע"י חברת Jaleco עם דמויות וספרייטים שונים בתכלית ועם סיפור ששואב השראה מאגדה סינית עתיקה על מלך-קוף שיוצא להציל את סין (המסע אל המערב). ולסיום וכמו במשחק הראשון, אקטיוויז'ן פיתחה את הגירסאות למחשבים האישיים עם מידה משתנה של דיוק.

עולם המפלצות Monster World II

נקרא במערב Wonder Boy: The Dragon's Trap ורבים מחשיבים אותו כמשחק הטוב ביותר בסדרה, ואולי הטוב ביותר למסטר סיסטם! ווסטון וסגה הבינו שאופי הסידרה לא מתאים כל כך לארקייד, ואכן MW2 יצא (לראשונה ב 1989) אך ורק לקונסולות של סגה המסטר סיסטם והגיימגיר (בלי פורט למגה דרייב, וחבל) ולטורבו גרפיקס. הגירסה לטורבו גרפיקס שנקראה Dragon's Curse זהה כמעט לגמרי לזו של המסטר סיסטם, עם שינוי בספרייטים של הגיבור בלבד. זהו המשך ישיר של MW1 והוא מתחיל בשלב האחרון שלו ובקרב עם MEKA Dragon, בדומה למה שקונאמי עשו כעבור כמה שנים עם הקישור בין משחקי קאסטלוואניה מעגל הדמים וסימפוניית הלילה.

בסוף הקרב ועם חיסולו, מקלל הדרקון המכני את וונדר בוי והופך אותו לאיש לטאה! וכך מתחיל המסע של וונדר בוי לחיסול חמישה דרקונים נוספים בחיפושו אחר צלב הסלמנדרה שיחזיר אותו לצורתו האנושית המקורית. כל דרקון שוונדר בוי יביס ישנה את צורתו למשהו אחר: איש-לטאה שיורה אש מפיו, חסין מפני לבה ואפילו יכול להתכופף (הצורה היחידה במשחק שמסוגלת להתכופף), איש-עכבר שיכול להשתחל במעברים צרים ולטפס על קירות מסויימים, איש-פירנה שיכול לשחות, איש-אריה שיכול להניף את החרב בקשת מלמעלה למטה (בניגוד לשאר הדמויות שמניפות את החרב קדימה בלבד), ואיש-נץ שיכול לעוף.

הגיימפליי של כל אחת מהצורות הוא שונה מאד, ולכל צורה יש את המקומות המיוחדים לה שהיא יכולה לגשת אליהם, הציוד האופטימלי לה (חרבות, שריונות ומגנים), והסודות שרק היא יכולה לגלות. זה הופך את המשחק לוורסטילי ומגוון באופן מפתיע. בנוסף, MW2 הוא משחק עולם פתוח שמאפשר גם בשלבים המוקדמים של המשחק להכנס לאזורים מסוכנים ולהלחם נגד אויבים מתקדמים בהרבה. למעשה זה אחד ממשחקי ה"מטרואידוואניה" הראשונים!

MW2 הוא ארוך ומתוחכם בהרבה מקודמו, וכולל מלבד סיסמאות שמירה ומערכת קסמים די משוכללת גם מערכת נקודות כריזמה ייחודית. נקודות כריזמה (או צ'ארם) הן הכרחיות כדי לאפשר רכישה של ציודים מסויימים בחנויות שבלעדיהם לא ניתן לעבור חלק מהאזורים. צורות שונות ושריונות שונים יכולים להעלות או להוריד את דירוג הצ'ארם, אבל את מרבית האפקט נותנות אבני הצ'ארם. אבנים אלה הם הדרופים הנדירים ביותר במשחק, והגריינדינג שכרוך בהשגה שלהן הוא ארוך ומייגע. גירסאת הגיימגיר של המשחק הסירה את אבני הצ'ארם, ובכך למעשה הפכה אותו לקצר משמעותית מגירסת המסטר סיסטם.

הסיום המרגש של MW2 (ספויילר):

MW2 היה אחד המשחקים האהובים עלי ביותר בילדותי והשלמתי אותו עוד לפני הבר מצווה שלי 🙂 והמוזיקה המיוחדת שלו המשיכה להתנגן לי בראש שנים אחר כך. תארו לעצמכם את ההתרגשות שאחזה בי כשקראתי שהמשחק כולל סאונדטרק משודרג חבוי שאפשר להפעילו רק עם קונסולה יפנית שכוללת את הרחבת ה FM Sound. מה שמעניין בכך הוא שהמשחק מעולם לא יצא למסטר סיסטם ביפן, ולמרות זאת סאונד ה FM המשודרג ניתן להפעלה רק אם המשחק מזהה קונסולה יפנית. יתר על כן, אם המשחק מזהה שהוא רץ על מסטר סיסטם יפנית, אז מסך הפתיחה מציג את הלוגו Monster World II במקום Wonder Boy III שמופיע בגירסאות האירופאית והאמריקאית. בכל מקרה, בהתחשב בכך שהמסטר סיסטם ידועה לשימצה בכל מה שקשור בצ'יפ הסאונד PSG המקורי שלה, מדובר בשידרוג מדהים למשחק גם ככה מעולה, שמשפר אולי את האספקט היחיד שלו שאינו מצויין.
והנה בונוס קטן למי שקרא עד כאן: מערכת הסיסמאות של MW2 פוענחה והאתר SMS Power פרסם דף אינטרנט עם מייצר סיסמאות בהתאמה אישית!

עולם המפלצות Monster World III

נקרא במערב Wonder Boy in Monster World. משחק זה לא ממשיך את הסיפור של הוונדר בוי הבלונדיני מהמשחקים הקודמים, אלא מספר את הרפתקאותיו של וונדר בוי "חדש" עם שיער כחול בשם שיון. הרבה אלמנטים מוכרים מ MW1 חוזרים כאן, כמו בוס הפטריה הענקית, המערה במדבר, אבל במיוחד הפתיח של השלב הראשון שמשחזר את השלב הראשון של MW1, עם גזע העץ והפלטפורמה העולה ויורדת, ואפילו הנחש שמחכה בראש הגבעה. MW3 יצא שנתיים אחרי קודמו למסטר סיסטם והפעם גם למגה דרייב בגירסת 16 ביט עדיפה. גירסה נוספת של המשחק יצאה גם להרחבת הסידי של הפיסי אנג'ין (שמה של הטורבו גרפיקס ביפן), בשם Dynastic Hero והיא דומה מאד לזו של המגה דרייב רק עם (ניחשתם נכון) ספרייטים שונים לגיבור (פאק, איזו תלבושת מכוערת) ולחלק מהבוסים.

MW3 לא כולל מערכת החלפת צורות כמו ב MW2, ומתחילתו ועד סופו משחקים את שיון בצורתו האנושית. אבל כדי לגוון את הגיימפליי הוספו אלמנטים מעניינים אחרים: הקלשון של פוסידון מאפשר לשיון לצלול בחופשיות במים (כמו איש-פירנה ב MW2), ובשלב מסויים ולאחר איסוף ציודים מסויימים שיון ממוזער כדי לעבור במעברים קטנים במיוחד (כמו איש-עכבר ב MW2). בנוסף לאלה, בשלבים מסוימים יצטרפו לשיון עוזרים כמו פייה מרפאה, גמד מוצא אוצרות, ושד ודרקון קטן שעוזרים להתקיף אויבים. בדומה לגיימפליי המטרוידוואניה של MW2, גם כאן יש הקבלה עם העוזרים של אלוקארד בסימפוניית הלילה. האם קוג'י איגראשי מקונאמי שאב השראה לסדרת קאסטלוואניה מסדרת עולם המפלצות של ווסטון?

MW3 כולל שליטה הדוקה ומדוייקת יותר מקודמו, הוא קל יותר מקודמו, וגם העולם הפתוח שלו על שלביו מרגיש מלוכד וזורם יותר… לא תמצאו כאן דלת בשמים שמובילה למדבר עם פירמידות כמו ב MW2 🙂 המשחק הזה הוא יפהפה ומציג גרפיקה cartoon-ית וצבעונית שנראית מצויין גם כיום, ובכלל נראה ש MW3 הוא משחק פשוט ובסיסי יותר מ MW2, ולכן נגיש יותר לדעתי למי שרוצה להתנסות לראשונה בסדרה הזאת. זה היה גם המשחק האחרון בסדרת עולם המפלצות שכלל איזכור של וונדר בוי, כי המשחק הבא הפתיע את כולם עם הדמות הראשית שלו.

עולם המפלצות Monster World IV

זהו המשחק הרשמי האחרון בסדרת עולם המפלצות, והוא יצא ב 1994 ביפן בלבד. דמות המשחק היא בחורה (!) בשם Asha והמשחק מתרחש בעולם פנטזיה בעל אופי ערבי. זה היה קטע של סגה באותה תקופה, כנראה בהשפעת הסרט אלדין של וולט דיסני, בדומה למשחק המעולה Beyond Oasis (או Story of Thor) למגה דרייב.

MW4 גם מעלים את האלמנטים של משחק התפקידים כמעט לגמרי, ושם דגש בעיקר על משחק הפלטפורמה. אבל איזה משחק פלטפורמה! השליטה היא המדוייקת ביותר בסדרה, והגרפיקה היא ללא ספק מהיפות שהמגה דרייב הציגה אי פעם. Asha מוצאת בתחילת המשחק עוזר בשם פפלוגו שנראה כמו בלוב כחול עם שפם חתול (מאד חמוד ומאד יפני). פפלוגו הוא אלמנט בלתי נפרד ממשחק הפלטפורמה ואפשר לרחף איתו, להשתמש בו כפלטפורמה, להתגונן באמצעותו מפני אש ועוד.

מכיוון שהמשחק המקורי יצא ביפן בלבד, לקח כמעט עשור עד שב 2002 צף לראשונה באינטרנט תרגום חובבים שאפשר היה להוריד ולהפעיל על אמולטור. רק ב 2012, כמעט 20 שנה מאז יציאת המשחק המקורי, הוציאה סגה תרגום רשמי של המשחק להורדה מחנויות האונליין של הפלייסטיישן, האקסבוקס והנינטנדו Wii.

משחקי "עולם המפלצות" חדשים

Monster Boy (חברה מפתחת: Game Atelier) הוא ההמשך הרוחני של הסידרה, ואפילו מפותח בשיתוף עם ריואיצ'י נישיזאווה, מהמייסדים של ווסטון שנסגרה ב 2014. המשחק כולל אלמנטים של עולם פתוח ושינוי צורות כמו ב MW2, והכי מגניב – את המוזיקה המקורית מלחין לא אחר מאשר יוזו קושירו שידוע ממשחקים אגדיים כמו סטריטס אוף רייג' ו Ys.

Wonder Boy III: The Dragon's Trap (חברה מפתחת: Lizardcube) הוא רימייק של המשחק האגדי למסטר סיסטם. כוונת המפתחים היא להיות כמה שיותר נאמנים לגיימפליי המעולה של המשחק המקורי באמצעות שימוש באלגוריתמים המקוריים, רק עם שימוש בספרייטים חדשים יפהפיים ברזולוציה גבוהה.

!Go Play

להורדת משחקי קונסולות, נסו את הפוסט אתרי הורדות הרומים הטובים ביותר, או חפשו את שם המשחק (באנגלית כמובן) עם המילה ROM או ISO (למשחקי סידי). להורדת אמולטורים – דף ה SYSTEMS.
את כל משחקי הסדרה אפשר גם להוריד בחנויות האונליין של הפלייסטיישן, האקסבוקס והנינטנדו Wii.

דברו על פוסט זה ועל רטרו גיימינג בכלל בפורום!

שיתוף הפוסט